Ez a négy lépés segít, hogy környezettudatosságra neveld gyermekedet

Korunk egyik legnagyobb kihívásai közé tartozik a klímaválság, az élelmiszerpazarlás és mérhetetlen hulladéktermelés. Ahhoz, hogy ezeken változtatni tudjon az emberiség, arra van szükség, hogy a jövő generációit környezettudatosságra neveljük.

A szakértő szerint, ha mindenki csak egy picit hozzá tesz és a saját környezetében vezet be változtatásokat, azzal tulajdonképpen meg is oldhatnánk a globális probléma javát. Személetünket kell formáljuk, hisz a mi gyerekkorunkban ez még nem volt központi téma, más elvek szerint nevelkedtünk. Ha gyermeket nevelsz, négy lépésben formálhatod önmagad, s egyben taníthatd gyermeked arra, hogy számára már természetes legyen a fenntarthatóság.

1. Mintaadás

A gyermekek a legtöbbet a szüleiktől tanulnak. Ha azt látják, hogy a szűk környezetük szelektíven gyűjti a hulladékot, felveszik az utcán az eldobott szemetet, ha csak annyit tesznek a tányérra, amennyit meg is esznek, ők is ezt fogják tenni. Rendkívül fontos tehát a mintaadás, ami csak akkor lesz sikeres, ha a szülők abban hitelesek, következetesek és eltökéltek.

2. Tapasztalati tanulás

Ahogy a gyermek nő, a mintaadás mellett a tanulás folyamata is egyre nagyobb hangsúlyt kap. Ebben a korban kiemelkedő a jelentősége annak, hogy a kicsi a mögöttes tartalmat, az okot és az okozatot is megértse. Ellenkező esetében csak egy szabályt vezetnek be a szülők, de nem fogja érteni, miért. Ha azt mondjuk neki: „Ne folyasd a vizet!”, az egy szimpla szabály. Ha viszont azt mondjuk: „Ne folyasd a vizet, mert el tud fogyni!”, megérti a mögöttes tartalmat és belső késztetésből be is fogja tartani. Érdemes a saját környezetünkből vett példákat felhozni, hiszen azt, hogy „Afrikában nincsen elegendő ivóvíz”, a kisgyermek nem tudja értelmezni.

3. Egymásra épülő tudás

Ha a gyermek rendelkezik a szükséges mintával és megtapasztalta azt, hogy mit miért teszünk, elkezdhetünk pozitív példákat is felsorakoztatni és beemelni a mindennapi életébe.

A szelektív hulladékgyűjtés példájával szemléltetve a gyermek először azt látja, hogy szétválogatjuk a hulladékot, a következő lépésben elmagyarázzuk neki, hogy mi hova való. Ő dobálja bele a műanyagot a sárga kukába, a papírt a kékbe és elkezdünk komposztot is gyűjteni. A harmadik lépésben elmélyülünk a témában például a bevásárlás során. „Nézd, ez egy újrahasznosított pohár, ami a mi műanyagszemetünkből készült. Emlékszel?  Nem a sima kukába dobtuk, elmostuk, betettük a sárgába, aztán elvittek újrahasznosítani.”

4. Szerzett tudásból szokás

Ha az információ, a módszer rögzül, a gyermek az egész életét a környezettudatos szemléletmód szerint fogja élni. Azaz a fenti példát folytatva, nem csak, hogy szelektíven fogja gyűjteni a hulladékot, hanem a vásárlás során is arra fog törekedni, hogy újrahasznosított, vagy újrahasznosítható termékeket vásároljon, mert megértette a mögöttes tartalmat. Ne félj belevágni! Az egész család élvezni fogja. 🙂

Szólj hozzá!

További bejegyzések

Könyvajánló

Olyan könyveket ajánlunk neked, amelyek szakmailag hitelesek és segítenek a Montessori pedagógia megértésében vagy alkalmazásában.   A szakmai olvasmányokat jó szívvel ajánlom, de fontos megjegyezni, hogy sokszor

Elolvasom»

Intézmények hazánkban

Hazánkban egyre népszerűbb dr. Montessori pedagógiája. Egyre több olyan állami intézmény van, melyek indítanak Montessori szellemiségű csoportot vagy osztályt, de mára több olyan intézmény is

Elolvasom»

Maria Montessori

Ahhoz, hogy megérthessük Mária Montessori filozófiáját és módszerét, kicsit meg kell ismernünk őt magát is. Ma már számos forrás áll rendelkezésünkre ehhez, filmek, könyvek, jegyzetek.  

Elolvasom»