Hurrá, nyaralunk! – 3. rész, nyaralás, élményfeldolgozás

Blogsorozatom harmadik, záró részében a nyaralás lényegi részén és az élményfeldolgozáson lesz a hangsúly. Holisztikus megközelítéssel már beszéltünk a vakációhoz vezető folyamat első két szakaszáról, így a tervezésről és a csomagolásról, valamint az utazásról is.

Az idő mérése és a felfedezés fontossága

Ha olvastad a Hurrá, nyaralunk! cikksorozat első bejegyzését, akkor emlékezhetsz arra, hogy a tervezés során lineáris naptár és a hetirend tervező használatát javasoltam neked. A vakáció idejére ezt újragondolhatod, hogy két darab befőttes üveggé alakuljon és alkalmassá váljon az idő mérésére. Az egyik üvegbe annyi követ tegyél, ahány napig tart a nyaralás, a másik pedig értelemszerűen az érkezéskor üres marad. Minden reggel azonban a reggelit követően egy kő átkerül az eltelt napok számát jelző üvegbe. Miután a követ behelyezte a gyermek a befőttes üvegbe, beszéljétek át, hogy miket fogtok csinálni aznap, hogyan fog telni az idő.

Törekedj arra, hogy az ott töltött idő alatt a gyermek figyelme az őt körülvevő világon legyen. Ehhez is van néhány jólbevált praktika.

  1. Érdemes úgy hozzáállni a szoba elfoglalásának a kérdéséhez, hogy mindenki egykupacban fog aludni, hiszen a kisgyerekeknek rémisztő az idegen helyen aludni. Ettől függetlenül nem fog rászokni arra, hogy otthon is együtt aludjatok.
  2. Érdemes már a megérkezést követően arra fókuszálni, hogyan fogjátok a nyaralás után feldolgozni az élményeket. Az a fontos, amit ő megfigyel és felfedez. A felfedezésket pedig örökítsétek meg, vagy ha tárgyi jellegű, akkor gyűjtsétek össze.
  3. A folyamatos fotózás helyett próbálj meg egy-egy pillanatról fényképet készíteni. A balatoni fürdést elég egyszer lefotózni, viszont mindenképpen örökítsd meg azt, amit a parton, a stégen felfedez legyen az egy bogár, vagy bármi.
  4. A nyaralásra ne nyaraltatásként tekints, hanem egy olyan különleges alkalomra, aminek jutalma az együtt töltött idő. Ilyenkor nincs munka, kizárólag egymásra figyeltek. Próbálj meg te is felszabadulni, lelazulni, humorral hozzáállni az ott töltött időhöz.
  5. Alakíts ki napirendet a nyaralás ideje alatt! Például délelőtt strandoltok, majd ebédeltek, utána jön a csendespihenő, a délutánt pedig hagyd meg a felfedezésekre. Az alvásidőt próbáld meg nem kitolni, hiszen tudod Te is, hogy másnap ráfaragtok majd.
  6. Utolsó napon próbáljátok végigvinni a kialakult rutint. Látogassátok meg a legfontosabb helyeket, egyetek még egy fagyit, vagy pecázzatok egy utolsót.
  7. Az összepakolásnál érdemes a bepakolós taktikát alkalmazni, amit a „Hurrá, nyaralunk!” cikksorozat első részében már megismerhettél. A második blogbejegyzésből alkalmazott időmérő módszerrel jelezd, hogy a nyaralás utolsó napja is eltelt, a hátra lévő időt szimbolizáló üveg kiürült, az eltelt időt jelölő pedig megtelt, azaz mentek haza.
  8. Akár szállodában, akár apartmanban szálltatok meg, tanítsd meg a gyermekednek, hogy rendet hagyjon maga után. Ezzel megadjátok a tiszteletet magatoknak és a takarítóknak is.
  9. Végül köszönjetek el a szállástól: „Szia szálloda, nagyon jól éreztük magunkat, talán máskor is visszajövünk.”

Az élmények emlékekké alakítása

Hazaérkezést követően, miután rendeztétek a soraitokat és kipihentétek magatokat, törekedjetek az élmények feldolgozására. Ehhez érdemes egy üres füzetet elővenni és elkezdeni az élmények felidézését és rögzítését.

  1. A füzet borítójára írjátok fel például azt, hogy „Nyaralás a Balatonon”
  2. Az első beragasztott fotók az előkészületekről kerüljenek be: a csomagolásról, a bepakolt kocsiról, az utazásról, az út közben látott érdekességekről.
  3. A következő oldalakon együtt ragasszatok be mindent a nyaralás kronológiájának megfelelően. A fotók sorrendjéről látjátok majd, hogy mikor mi történt. A célod ilyenkor az, hogy azokat az ismereteket, amiket a nyaralás során megtanult, elmélyítsd. Ha Balatonon voltatok, rakjatok be egy térképet a tóról, jelöljétek be rajta, hogy hol voltatok, majd jöhet egy egyszerű illusztráció a tó élővilágának felépüléséről. Ha megfigyeltetek egy békát, akkor ragasszátok be az életciklusát, hogy mit eszik és mit iszik.
  4. Minden oldalra írjatok egyszerű szöveget, amit más fel tud olvasni, így például az élményeket a nagyszülőkkel is újra tudja élni, velük együtt is vissza tud emlékezni.

Ez az élményfeldolgozás tulajdonképpen az egész Montessori pedagógia alapja, a tapasztalás tudássá történő átalakításának esszenciája. Ráadásul ezzel a játékos módszerrel az élményekből emlékeket tudsz teremteni, amire szívesen fog újra és újra visszatekinteni.

Szólj hozzá!

További bejegyzések

Könyvajánló

Olyan könyveket ajánlunk neked, amelyek szakmailag hitelesek és segítenek a Montessori pedagógia megértésében vagy alkalmazásában.   A szakmai olvasmányokat jó szívvel ajánlom, de fontos megjegyezni, hogy sokszor

Elolvasom»

Intézmények hazánkban

Hazánkban egyre népszerűbb dr. Montessori pedagógiája. Egyre több olyan állami intézmény van, melyek indítanak Montessori szellemiségű csoportot vagy osztályt, de mára több olyan intézmény is

Elolvasom»