Fejlesztésből is megárt a sok?

Manapság mindenhol azt olvashatjuk, hogy le fog maradni a gyermekünk, ha nem visszük különböző foglalkozásokra, ezzel pedig ne adj isten, még ártunk is neki. Nagyjából ezen a ponton szokott eldurranni az agyam, ezért tiszta vizet öntök a pohárba.

FEJLESZTÉS OKOSAN

Ne akard agyon fejleszteni a gyermeked! Csak olyan foglalkozás(ok)ra vidd, amelyek életkori sajátosságainak megfelelők. 0-3 eves gyermeknek:
♡ Válassz heti egy, maximum két alkalmat!
♡ Pl. olyat, ahol mozgásos játékokat játszotok! A kerekítők, az úszás, remek alkalom, hiszen ebben a korban még lételeme a szabad mozgás, nem való neki a kötött “feladatozás”.
♡ Pl. olyat, ahol irányítottan, de játékosan tapasztalhat, fejlődhet a finommotorikája. Tökéletes lehet egy hangszeres, játékos vagy kreatív foglalkozás, melynek során az érzékszervein keresztül tanul, fejlődik. Az ujjak erősítése valóban kiemelt fontosságú, ez alapozza meg ugyanis az írás elsajátítását.
♡ A hallott szó, az ének, a mondóka elengedhetetlen eleme a korosztály fejlesztésének, éppen ezért minden számukra szervezett foglalkozás tartalmazza ezeket az elemeket.
♡ Fontosnak tartom ebben a korban, hogy szakember figyelemmel kísérje a gyermekek mozgásfejlődését, ezért jó, ha időről időre látja konduktor.

MILYEN SZEMPONTOK ALAPJÁN VÁLASSZ?

♡ Passzoljon a gyermek aktív idejébe, illeszkedjen a napirendjéhez.
♡ Maximum félórányira legyen az otthonotoktól. Ha nem muszáj, ne tervezz autóban alvással
♡ Legyen szimpatikus neked, tudj vele azonosulni.
♡ Próbáljátok ki, a foglalkozás ideje alatt pedig figyeld meg gyermeked! Ha harmadik alkalommal se oldódik fel, nem válik aktív resztvevővé, nem emlegeti fel otthon pozitívan, nem kezdi el élvezni a programot, nem ezt a foglalkozást keresitek, akármennyire is tetszik neked.

Ezzel be is zárult a kör. Ha úszni viszed, vagy valamiért mozgásfejlesztésre jártok (Dévény, TSMT, stb.) azt számítsd mozgásos alkalomnak, azaz maximum még egy helyre vidd kreatívkodni, megtapasztalni. Jó alkalmak ezek a szocializálásra, de főleg nekünk, felnőtteknek üdítő más felnőttekhez szólni.
Ne vidd több helyre, mert nem erre van szüksége! Nyugalomra, felfedezésre, számára megfelelő ingerekre és rád, bizalomra, szeretetre van szüksége. A veleszületett, benne futó program köszöni szépen nem kér fejlesztést, halad ő magától teljesen önállóan! Akkor van szükség megtámogatásra (fejlesztésre), ha ez a program valamiért elakad, tehát azt tapasztalod, hogy valamit nem csinál, vagy valamit nem tud csinálni, pedig próbálkozik.

MIÉRT NEM JÓ A TÚL SOK FEJLESZTÉS ÉS FOGLALKOZÁS?

Ha az a megszokott hetirendetek, hogy majdnem minden napra jut valami (foglalkozás vagy kötött program), azt szokja meg, hogy ez a normál alapjárat. Idővel, ahogy nő, el fogja várni, keresni, kérni fogja, azaz ingerkeresővé válik. Nehezére esik „csak úgy lenni”, játszani „céltalanul”. Tapasztalhatod, hogy nem mélyül el játékaiban, mindig újat és újat kér, vagy állandóan azt kéri, hogy játssz vele (ezalatt nem az életkori sajátosságot értem), esetleg nagyon elmélyül, egyedül tevékenykedik, amikor otthon lehet.

Maximalistává vagy épp szélsőségesen dacossá válhat, felnőttként könnyen túlvállalhatja magát, talán munkamániás lesz.

Ezzel szemben, ha az az alap, hogy otthon vagyunk „nyugiban” a megszokott hetirendünkkel (pl. délelőtt udvar, délután ugyanaz a játszótér, szerdánként ÖsztönAnyu baba klub, szombatonként kirándulás, vasárnap ebéd a mamáéknál), akkor bevésődik a pihenőidő, a kiszámítható rendszer, s jut elegendő idő a SZABAD JÁTÉKra. Ez az, amire 0-3 éves korban, (de még 3-6 éves korban is javarészt) szüksége van: szabad játék.
Legnagyobb fejlesztője önmaga, amit szabad játékon és szabad mozgáson keresztül tud véghez vinni. Ezen úton haladva válhat belőle kiegyensúlyozott, boldog, gondolkodó felnőtt, aki képes nemet mondani, tudatosan pihenni, motiváltan előre haladni életében.

További bejegyzések

Szólj hozzá!