Gyermeked érdeklődik a mobilod iránt? Nem tudod hogyan vezesd be a kütyük világába? Tlitani sem akarod, de még korainak érzed?

A koronavírus és a karantén sok újdonságot hozott az életünkbe, köztük az aktívabb kütyühasználatot is.

Az eddigi “0” képernyőidő és telefonhasználat után elkezdődött az aktív felhasználói időszak. A nagyszülőkkel, dédivel videocseteltünk, vagy telefonáltunk. Számtalanszor vettünk fel napi eseményeket, hogy megmutathassuk neki

Két hét elegendő egy új szokás kialakulásához – ha akarod, ha nem -, azaz mostanra nálatok is bevésődtek a változások hozta új szabályok és új rendszer.

Ennek ellenére a megfelelő módon épült be a napjainkba a készülékhasználat, mutatom a hozzávalókat:

  • Amikor felvétel van, használjuk a telefont/kamerát, visszanézzük együtt a felvételt, megbeszéljük mit csináltunk rajta.

–> mi történt?

Együtt feldolgoztuk az eseményt, megbeszéltük miért csináltuk, így nem marad bennük kérdés, értik az ok-okozati összefüggést. (Felvettük, hogy a Mamáék is láthassák, mert nincsenek itt.)

  • A nap további részében nincs videózás vagy fotózás! Maximum 1-1 fotó készül, az is megbeszélés után – lefotózhatom? Ezek a nagyszülőknek készülnek.

–> mi történt?

Megmutatom, hogy nem csak az fontos, amiről fotó vagy felvétel készül. Ha túl sokat videózol vagy fotózol, idővel kialakul benne, hogy csak az jó/fontos, amit megörökítesz.

  • A készülékeknek fix helye van a lakásban, le vannak némítva az értesítéshangok, csak a hívás hangja van bekapcsolva. 1x-1x megnézem, mi történik rajta (vagy csak amikor alszanak), ilyenkor tudják, hogy nem zavarnak, pár perc és leteszem, folytatjuk a játékot. Ha valamire választ keresünk, néha azt is megnézzük együtt. 1-1 alkalom egy nap, nem több.

–> mi történt?

Megmutatom, hogy nem függök a készüléktől, hanem ő van értem. A barátaim, kollégáim tudják, ha fontos mondandójuk van, hívniuk kell, a többi megkeresésre idővel válaszolok.

  • Mielőtt videocsetelünk, megbeszéljük, alkalmas lehet e az időpont a másik félnek, illetve mi megfelelő helyen vagyunk e a híváshoz.

–> mi történt?

Figyelmességre és körültekintésre tanítom. Megmutatom, hogy néha várnia kell, vagy hogy nappal (fénnyel) a hátunk mögött nem látnak minket.

  • Biztosítom neki, hogy szabad játék során csinálhassa ugyanazt a tevékenységet, azaz Leviszem az ő szintjére. Van játék mobiljuk, telefonletámasztójuk és ennyi épp elég.

–> mi történt?

Megadom a lehetőséget, hogy életkorának megfelelően feldolgozza az élményeket, új ismereteket. Beépíti a hozzá tartozó tudást, szokásokat, és elraktározza a tudatalattiba. Ez is egy tanulási folyamat. Kiéli vágyait, kíváncsiságát, megválaszolja (vagy felteszi) kérdéseit.

Ha megfigyeled szabad játék során, mindig megláthatod mit értett meg, mik a kérdései, milyen élményeket és tapasztalatokat szerzett – akár a nem veled töltött idő alatt.

Az új szokások sikere azon múlik, hogy megfelelő szabályokat építs köréjük! Könnyebb a dolgod és zökkenőmentesebb a bevezetés, ha a kezdetektől alkalmazod őket, de ne félj idő közben változtatni rajtuk vagy újakat megfogalmazni, ha úgy látod eredményesebbnek.

A lényeg, hogy következetesen tartsd be TE is a hozott szabályokat. Sokszor ez a legnehezebb.