Barion Pixel

Te mi alapján választasz könyvet gyermekednek?

Azt gondolom könyvekből sosem elég! Minden alkalomra és alkalom nélkül is jó ajándék, s elengedhetetlen segítője gyermekeink nevelésének. A történetek segítenek nekik megérteni az őket körülvevő világot, folyamatokat, s megtámogatják a mindennapi életben szerzett kudarcok vagy akár nagyobb traumák feldolgozását. Mindemellett szókincs és egyéb területek fejlesztésére is kiváló eszközök!

Persze mindez akkor teljesül, ha megfelelően választunk.

Bizonyára neked is megvannak a saját szempontjaid, amik mentén haladva könyvet választasz. Maria Montessorinak, a Montessori módszer kidolgozójának is van iránymutatása ehhez, ami szerintem az egyik legmegosztóbb része módszerének.

Megfigyelései alapján arra a következtetésre jutott, hogy gyermekeink 0-6 éves korban az őket körülvevő világ megismerésén dolgoznak, s nem tudnak különbséget tenni valós és mesebeli között. Számukra minden, amit megismernek, a valóság részét képzik.

“A fiatal gyermek nem tud különbséget tenni a valóságos és a képzeletbeli között, a lehetséges dolgok és a “csak kitalált” dolgok között” (Maria Montessori)

Amikor azt látod, hogy a fakanál Apa, a kiscica meg Anya; amikor látod, hogy a fejében már kész a térkép, ami alapján az állatokat elhelyezi a szőnyegen; amikor piros kutyákról és repülő egerekről beszél, az mind a KÉPZELETE szüleménye. A valóságban szerzett tapasztalatai alapján rakta össze az agya, a képzelőerejét használva. Képzelőerőnk segít bennünket abban, hogy újat alkossunk, hogy létező dogok mentén haladva alkossunk újat, hogy kreatívak lehessünk. (Megjegyzés: a képernyőidő itt tesz nagy kárt!) Mint pl. a Google alapítói, akik szintén Montessori intézményekben tanultak.

A fantáziájukkal, tudatosan, csupán hat éves koruk után kezdenek dolgozni, amikor pl. fantazy könyveket olvasnak, s közben megjelenítik azt fejükben.

„Egyedül mi képzelünk el, nem ők – ők csak hisznek.” (Maria Montessori)

Ezért is tapasztalhatod, hogy „nem érti a viccet”, hogy „hiszékeny”, vagy hogy számodra irreális félelmei vannak (pl. az ágy alatt lakó zokniszörny; Anya eltűnése, amikor nem lát; wc-n lehúzza őt is a víz; stb.)

Ha azt mondom neki, hogy unikornisok, manók, tündérek vannak, akkor kérdés nélkül elhiszi és a valóság részeként kezeli. Várja az állatkertben, s beépíti játékaiba is. Lesi a Mikulást az ablakban és alszik, nehogy elkergesse a karácsonyi angyalkát. Idővel „helyükre kerülnek” a dolgok, az pedig egyéni kérdés, hogy mekkora csalódással.

Éppen az a gondolatmenet az, ami miatt sokan nem tudnak azonosulni a Montessori féle könyvajánlással; ami miatt megosztó téma ez, hiszen kizárja a megszemélyesített, felöltöztetett és beszélő állatokat ábrázoló meséket, az unikornist, a tündéreket és sárkányokat, de még a Mikuilás mesebeli „varázs történetét” is.

Az, hogy ezt milyen mértékben fogadod el, alkalmazod vagy sem, teljes mértékben a te kompetenciád eldönteni. Attól, hogy valami nem Montessori, még lehet nagyon jó! Mi se zártuk ki otthonunkból az állatmeséket, ugyanakkor a szemléletnek megfelelően kezeljük: tudjuk, hogy valóságként kezeli és ezt kompenzáljuk saját megtapasztalásokkal.

Mi fér hát bele a „Montessori könyvárba”?

Valósághű ábrázolás és realisztikus történet. Gyerek érdeklődésének, élethelyzeteinek, fejlődési szakaszainak megfelelő történeteket feldogozó mesék.

Mondanám, hogy „életkornak megfelelő”, de ez nem helyt álló (játékvásárláskor is csupán irány mutató!), hiszen a gyermek fejlődését és igényeit követjük le. Tehát a megfelelő könyv kiválasztásához megfigyelésekre van szükségünk!

Ha azt látod, hogy érdeklik az állatok, az ő életüket, folyamataikat (mit eszik, hogy hívjuk a kicsinyét, hol él, stb.) realisztikusan bemutató könyvet keresek.

Ha azt látod, hogy kész a szobatisztulásra, ezt a témát feldolgozó könyvet keresel.

Ha azt látod, hogy a világűr érdekli, ilyen témájú könyvet veszel neki.

Bizonyára egyszerűbb lenne, ha valaki azt mondaná ennyi évesen ezt és ezt vedd meg. Persze vannak örök témák és irányok, amik mentén haladni lehet életkor szerint, de ezek inkább iránymutatók. Nálad jobban senki se fogja tudni, mire van szüksége gyermekednek!  

A posztsorozat következő részeiben (mikor kerül ki a következő?) 0-3 éves korig adunk tippeket neked, hogy nagy átlagban a gyermekeket mi érdekelheti ezekben az életkorokban.

Ha kérdésed van, vagy szeretnél tippeket kapni megfigyelésidhez, írd meg kommentben, hogy megválaszolhassuk őket! J

Szólj hozzá!

További bejegyzések

Államalapítás gyermekszemmel

Hogyan ünnepelj kisgyermekeddel? Megért ő ebből bármit is? Hát persze! Számos lehetőség van a kezedben ahhoz, hogy megmutasd neki az ő nyelvén Szent István és az államalapítás történetét. Hoztam neked

Elolvasom»

Te mit mondasz a Mikulásról?

Mi így meséljük a Mikulás történetét! Fontos tudnod, hogy mi, a férjemmel, eleve azzal tudtunk azonosulni, hogy ne „hazudjunk nagyot” a gyerekeknek, ugyanakkor tartsuk meg a varázsát ennek az időszaknak.

Elolvasom»

Gondolatok a gyermekek világnapjára

Szeptember 20-án van a gyermekek világnapja. 1954 óta emeli ki ezt a napot az UNICEF, amikor emlékeztetjük magunkat: gyermekeink élete kincs, jogaik érvényesítése a mi (szülők, felnőttek) feladatunk. Ma, főleg

Elolvasom»

Te is érezted már úgy, hogy  összejöttek a dolgok és csak túléled a napokat?

Esetleg az feszít, hogy állandóan ki kell találnod mit csinálj gyermekeddel?

Az ÖsztönAnyu Klub egy közösség, egy mankó a mindennapokban, NEKED!

Február 29.-ig tudsz csatlakozni, olvasd el a részleteket itt!