Biztos vagyok benne, hogy számtalanszor szembe jött már veled pinteresten, webshopokban vagy játékboltok polcain Montessori neve. Módszerét nem védette le, nevét jogilag szabaddá nyilvánították közhasználatra 1968-ban.
Ezért találhatsz megannyi Montessori jellegű játékot, nevével ellátott könyvet, foglalkozást a nagyvilágban.
Sajnos az a tapasztalat, hogy alapelvei sokszor csak részlegesen teljesülnek, éppen ezért jó, ha tájékozódsz hitelességükről! Módszerének tanítása, továbbadása csak megfelelő képesítéssel rendelkezők számára engedélyezett, ezért ha nevével ellátott foglalkozásra vagy módszerét ismertető workshopra jelentkezel, szintén javasoljuk, hogy tájékozódj annak hitelességéről.
Szakképesített pedagógusaink szeretettel várnak workshopjaink vagy miniworkshopjaink egyikén!
„A Montessori pedagógia a szeretet pedagógiája.”
Maria Montessori azért fordult a kis gyermekek felé, mert szerette őket és javítani akart kegyetlen sorsukon. Szeretete arra késztette, hogy a gyerekek igazi természetét, valós igényeit felfedje, mert szerinte a legfőbb bajok abból származnak, hogy nem ismerik a gyermeket. Ezért adta legnépszerűbb könyvének ” A gyermek felfedezése” címet, amelyben azt írja meg, hogy hogyan fedezte fel a gyermek igazi természetét és hogy alakította hozzá pedagógiai rendszerét.
Nevelésének célja a független, önmagát ellátni képes, dolgos, kreatív, önállóan gondolkodó, problémamegoldó, segítőkész, együttműködő, toleráns és békeszerető ember formálása. Távoli célja egy békés, boldog világ megteremtése, amelyben az embereket, a népeket kölcsönös szeretet és megértés köti össze. Szerinte ennek megalapozását a kisgyermekek nevelésével kell elkezdeni.
Montessori zsenialitására vall, hogy pedagógiai rendszerének érvényességét, hatékonyságát a legújabb pedagógiai és pszichológiai kutatások is igazolják.
Magyar követői a rendszert tovább fejlesztették, gazdagították (Maria Montessori pedagógiai rendszeréből a szabadjátékot és a meseolvasást kizárja.”
(B. Méhes Vera, A Montessori pedagógia alkalmazhatósága)
(megjegyzés: a magyarországi Montessori intézményekben a szabadjáték és a mese fontos helyet kapnak, ennek feltételeit is megteremtjük az előkészített környezetben. Pedagógusaink ezek folyamán is híven követik azt a magatartást, amit Montessori a nevelőtől elvár. Ezen eltérés okén intézményeink nem nevezhetőek autentikusnak.)
A Montessori pedagógia legfontosabb elvei
- “Segíts nekem, hogy magam csinálhassam!”
- az előkészített környezet, a rend és a szépség, mint nevelési tényezők
- a gyermekek szeretete, a nevelhetőség
- önállóságra, kreativitásra, segítőkészségre, probléma megoldó cselekvésre és gondolkodásra nevelés
- a gyermek szabadsága (ennek helyes értelmezése)
- holisztikus nevelés és világnézet, a természet szeretete és védelme
- az írás és olvasás korai előkészítése
- érzelmi nevelés: tolerancia, integráció, a népek békés egymás mellett élése, békére nevelés
- mintaadás (a felnőtt attitűdje)
Módszerét és eszközeit pedagógusoknak dolgozta ki, de otthonoktatásban is remekül alkalmazható ez a rendszer.
Minden Szülő egyben tanító is! Bízz magadban, a megérzéseidben, az ösztöneidben!
„Magam legyek a változás, amit a világban látni szeretnék.”
(Gandhi)
Amit Montessori megalkotott az nem csupán egy módszer, sokkal inkább egy életfilozófia, egy szemlélet. Biztos vagyok benne, hogy számos olyan dolgot alkalmazol otthon már most, amelyet ő is megfogalmazott. Pl. gondoltál már rá, hogy kis széket és asztalt vegyél gyermekednek? Hogy fellépője legyen a fürdőben? Hogy elérje és lássa a játékait? Volt már, hogy bevontad őt a teregetésbe vagy főzésbe? Ha csak egyre is igen a válaszod, már elmondhatod magadról, hogy alkalmazol valamit módszeréből.
Dr. Montessori módszere nem csak egészében sajátítható el. Már néhány részlet alkalmazásával is közelebb kerülhetsz ahhoz, hogy szeretetteljesebb, nyugodtabb legyen a családi légkör. De az a tapasztalatom, hogy amint elkezdesz elmélyülni benne, úgy ismered majd fel magadtól is a következő lépéseket.
„A nevelés alapkoncepciója ugyanis az, hogy ne gátoljuk a gyermeket a fejlődésben. Nem is az okozza a nehézséget, hogy mit is kell csinálnunk, hanem annak megértése, milyen feltételezéseket és előítéleteket kell levetkőznünk ahhoz, hogy alkalmassá váljunk a gyermeknevelésre.”
(Maria Montessori)
Montessori abban segít nekünk, hogy megértsük és terelgessük gyermekünket fejlődési ütemének megfelelően. Megmutatja, hogyan tedd tartalmasabbá fogékony éveit (0-6); hogyan teremts megfelelő környezetet számára; hogyan támogasd önállóvá válásában és hogyan vedd észre igényeit.
“A gyermek a legtökéletesebb teremtmény, mert egyedül ő tudja megalkotni saját egyéniségét. A gyermek lelke lágy viaszhoz vagy fehér papírhoz hasonló, ahová magának a gyermeknek kell belevésni a képzeteket.”
(Maria Montessori)
Ha nyitott vagy és képes arra, hogy szemléletét megismerd (elsajátítsd), azzal nem csak gyermekednek biztosítod a szeretetteljes gyermekkort. Örömtelibbé válik felnőtt életed is! Holisztikus szemlélete egy komlpex rendszert mutat meg, amelyet felnőtt életedben is eredményesen alkalmazhatsz.
„A felnőtt mindig irányító szerepben marad, ő csak segítség, miközben a gyermeki személyiség a saját erejéből működik, és végzi a saját tevékenységét.”
(Maria Montessori)
Sokszor kérdezitek, „Mégis hogyan tanítsam „Montessorival” a gyerekemet?” Workshopjainkon az élménypedagógia eszközeivel mutatjuk meg erre a választ és adunk azonnal alkalmazható technikákat a kezedbe. Megismerheted a módszer egészét vagy miniworkshopokon a számodra fontos részleteket.
Azt azért elárulhatom, hogy Maria valójában minket tanít meg arra, hogyan értsük meg és hogyan segítsük természetes fejlődésében gyermekünket. Közben pedig észrevétlenül, mi magunk is egyre felszabadultabb, magabiztosabb, boldogabb Szülőkké válunk.
„Az emberiség csak akkor lesz képes problémáit megoldani, ha a figyelmet a gyermek felfedezésére és a benne rejlő képességek kibontakoztatására összpontosítja.”
(Maria Montessori)