Barion Pixel

Óvodában iskola, vagy iskolában óvoda?

Fontos témát pedzeget az ONAP tervezete, amiről máig (2025.02.22.) lehetett véleményt formálni. A tervezet az óvoda és az iskola közötti átmenetet hivatott megkönnyíteni, két sarokköve szerint az óvodák tanköteles korú gyermekeit egy iskola-előkészítő csoportba tenné, valamint új diagnosztikai rendszer szerint döntené el, ki iskolaérett és ki nem.

2009. Ennyit írtunk, amikor szakdolgozatomat leadtam „Az óvoda-iskola közötti átmenet problémaköre” címmel. Akkoriban már jól látszódott a nyíló olló az óvodák és iskolák között, s bár a kutatási eredményeim romló tendenciát mutattak, nem gondoltam volna, hogy napjainkra ennyire kinyílik. A módosítás tehát egy valós problémával foglalkozik, csupán nem a megfelelő nevelési színtéren.

Mi lehetne a valódi megoldás?

Többféle megoldás létezik, azonban egyik sem az óvodai éveken módosítana.

„Mindennapi tapasztalatok és vizsgálatok egyaránt azt látszanak igazolni, hogy a gyerekek iskolaérettsége nem hatéves korukra, hanem inkább 7. és 8. életévre következik be. Ekkorra állnak készen azok a készségek, amelyek a folyamatos iskolai munkavégzésben elengedhetetlenek.” (Vekerdi Tamás)

Ez nem azt jelenti, hogy 6 évesen korai iskolába menni, hanem azt, hogy az általános iskola első két évfolyamát egy egységként kezelve, az óvodához közelítve kellene kezelni, a benne lévő oktatási anyagot differenciáltan megvalósítani. A jelenlegi első osztályok nem egy hat éves képességeihez és tempójához mértek.

Mit tehetsz most szülőként?

Azzal foglalkozz, amire hatással tudsz lenni.

Ha óvodás korú gyermeket nevelsz, fontos, hogy az óvodapedagógussal karöltve támogssátok gyermekedet, emellett tudatos szülőként kísérd őt fejlődése útján. Te vagy az egyetlen, aki az összképet láthatja és el tudja dönteni, mikor mi a a legmegfelelőbb gyermekednek.

Tudatosság = az a mentális állapot, amely lehetővé teszi számunkra, hogy észleljük, értelmezzük és reagáljunk a körülöttünk lévő világra. Magában foglalja az önreflexió képességét, a gondolatok, érzések és érzékelések tudatos tapasztalását.

Ha iskolába készültök, a jelenlegi szabályozások és törvények mellett Vekerdi gondolatai mentén javaslom a döntéshozatalt, amikor az iskolába lépésről döntesz:

„Az iskolából – életkorilag – nem lehet elkésni, jobb későn menni, mint korábban, jobb érettebben, mint éretlenül.” (Vekerdi Tamás)

A jelenlegi kérdéses helyzetben egy vélemény is hatást fejt ki, a napokban kiderül, milyen eredményt hoznak a tervezetet véleményező szülők és intézmények gondolatai. Kész tényekkel tudunk majd dolgozni (lesz, nem lesz változás), addig azonban ne az ezen való aggódás töltse ki a mindennapjaidat!

Az ÖsztönAnyu klubban stratégiát alkottunk; azt javaslom TE is gondold át, mire vagy most hatással és miben kell kivárnod ahhoz, hogy megtaláld a gyermekednek legmegfelelőbb megoldásokat.

Ha úgy érzed, ez a rendszer nem nektek való, akkor az alternatív pedagógiát alkalmazó intézmények között keresgélj.

Írok ismét, amikor már látjuk a tényeket!

Szólj hozzá!

További bejegyzések

Államalapítás gyermekszemmel

Hogyan ünnepelj kisgyermekeddel? Megért ő ebből bármit is? Hát persze! Számos lehetőség van a kezedben ahhoz, hogy megmutasd neki az ő nyelvén Szent István és az államalapítás történetét. Hoztam neked

Elolvasom»

Te mit mondasz a Mikulásról?

Mi így meséljük a Mikulás történetét! Fontos tudnod, hogy mi, a férjemmel, eleve azzal tudtunk azonosulni, hogy ne „hazudjunk nagyot” a gyerekeknek, ugyanakkor tartsuk meg a varázsát ennek az időszaknak.

Elolvasom»

Gondolatok a gyermekek világnapjára

Szeptember 20-án van a gyermekek világnapja. 1954 óta emeli ki ezt a napot az UNICEF, amikor emlékeztetjük magunkat: gyermekeink élete kincs, jogaik érvényesítése a mi (szülők, felnőttek) feladatunk. Ma, főleg

Elolvasom»